Viikot 10-17

Opiskelimme viikkojen 10-17 aikana antiikin Rooman historiaa. Jakson tavoitteena oli:

Oppilas ymmärtää, että

  • Rooma oli oman aikansa todellinen suurvalta.
  • Roomalaisten valta perustui vahvaan armeijaan ja voimakkaaseen hallintoon.
  • Hyvät liikenneyhteydet takasivat tavaroiden, sotilaiden ja tiedon nopean liikkumisen.
  • Roomalaisilla oli aikaa huvituksiin. Keisarit pitivät kansan tyttyväisinä muun muassa kilpa-ajoilla ja gladiaattoritaisteluilla.
  • Roomalainen yhteiskunta oli eriarvoinen.
  • Rooman suurvalta jakautui kahtia useiden tapahtumien yhtäaikaisena seurauksena vuonna 395 jKr.
  • Antiikin Rooma on jättänyt paljon vaikutteita tämän päivän eurooppalaiseen kulttuuriin.

Oppilas tutustui ensin kaikkiin jakson aiheisiin oppikirjan ja muiden lähdeteoksien avulla. Tämän jälkeen hän valitsi yhden mielenkiintoisen aiheen, josta työsti yksin tai parin kanssa tietoa sisältävän tuotoksen, joka sai olla: WWW-sivut (Wordpress), PhotoStory-esitys, PowerPoint-esitys tai lehtinen (Word tai käsin).

Itse työskentely tapahtui Tuonosen ja Vattulaisen (1998) projektityön etenemisen mallin pohjalta, jossa on seuraavat vaiheet:

A. SUUNNITTELU

1. Ongelman määrittäminen
2. Ongelman jakaminen osiin
3. Projektin työskentelystä päättäminen

B. TYÖSKENTELY

4. Tiedon etsintä
5. Tiedon valikointi
6. Tiedon jäsentäminen
7. Tiedon esittäminen

C. ARVIOINTI

8. Työn arviointi

 

Valtteri ja Arttu: Rooma sodassa (PhotoStory)

Jussi ja Masi: Antiikin Rooma sodassa (PhotoStory)

Pinja ja Suvi: Antiikin Rooman arkielämää (PhotoStory)

Aino ja Kaisu: http://herculaneum5a.wordpress.com/ (www-sivusto WordPress)

Osa oppilaista halusi tehdä aiheesta tekstinkäsittelyohjelmalla lehtisen.

Elsa: Antiikin Rooman huvit
Nelly ja Jasmiina: Pompeiji
Iina: Roomalaisten huvit

 

 Heikki ja Alper: Rooma sodassa (PowerPoint)

 Ali: Rooma hajoaa (PowerPoint)

Jannika ja Catherine: Roomalaisten arkielämää (PowerPoint) 

 Joonatan ja Oliver: Roomalaiset sodassa (PowerPoint)